Polisen - Om reglerna kring registreringsskyltar

visningar 210 487
96

MOS träffar trafikpolisen som vill informera trafikanterna om reglerna kring registreringsskyltar. Många modifierar sina skyltar med både klistermärken och att skyltarna inte kommer från Transportstyrelsen. Något som inte är lagligt.

Motorblog of Sweden
Kommentarer  
  • Moto cyber

    Moto cyber

    16 dagar sedan

    Får man ha registreringsskylt under sadeln på mc samt EU moped

  • Dahlin

    Dahlin

    Månad sedan

    lär skaffa en sån där häftig schylt

  • Xanthopteryx

    Xanthopteryx

    Månad sedan

    Mörka bakdelar börjar bli ett seriöst problem. Ser det dagligen, och inte bara enstaka utan många. Gäller såväl i mörker (ja, faktiskt när det varit mörkt på riktigt!), i skymning som i dåligt väder (med dimma/dis eller regn).
    Dessutom detta förbannade oskick med att ha halvljus OCH dimljus tända!
    10.000 i böter på det vore synnerligen lämpligt så att folk slutar! Vad är vitsen? Nej, du ser INTE bättre - snarare sämre. SÅ släck dimljusen när halvljusen är på.

  • Dan Stenberg

    Dan Stenberg

    2 månader sedan

    Väldigt sakligt :)

  • Ember Hydra

    Ember Hydra

    2 månader sedan

    Så jag kan inte ha en skylt som står "Hej på dig" ?

    • Ember Hydra

      Ember Hydra

      2 månader sedan

      @Motorblog of Sweden :(

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      2 månader sedan

      Nej

  • Carl XVI Gustaf

    Carl XVI Gustaf

    3 månader sedan

    Lite tråkigt att man inte får utsmycka i mitten men regler är regler, finns säkert någon anledning som jag är omedveten om, kanske kan spöka med kameror och system som läser av skyltar?

  • オルソンフィリップ

    オルソンフィリップ

    3 månader sedan

    akta er som har reflexer på skylten på motorcyklar

  • joistein

    joistein

    3 månader sedan

    Har förundras över varför biltillverkarna har inte gjort så att när man har auto ljuständning att baklamporna tänds också ty de drar ju
    så liten ström så det spelar ingen roll att de går på också.

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      3 månader sedan

      Alla länder där bilarna sälja har ju olika lagar och regler för belysning. Tyvärr så är det ingen vinstlott här i Sverige

  • Omni

    Omni

    4 månader sedan

    Jag har ett klistermärke på min skylt och har blivit stoppad men de har inte sagt något om skylten..

  • Its Newtz

    Its Newtz

    4 månader sedan

    det borde inte spela någon roll vilken färg skiten på sidan av skylten är! den står inte riktigt över det viktiga...

    • Victor

      Victor

      2 månader sedan

      Tillåter du små saker kommer de stora sakerna bli värre. Tex klisterskyltar...

  • Atila A

    Atila A

    4 månader sedan

    Ooops jag är rökt

  • Hazulkar

    Hazulkar

    4 månader sedan

    Regler i alla ära men som man brukar säga; sunt förnuft räcker länge. Så kan någon människa tala om för mig VARFÖR man måste ha regskyltar tillverkade av Transportstyrelsen? Såsom polismannen säger så är det till och med olagligt med klistermärke med regnumret. Tänk om någon har en Ferrari eller Lamborghini och vill inte försöka utseende ELLER funktionen (av t.ex. aerodynamiken) och väljer en klisterskylt. VAD ÄR PROBLEMET?

  • Polar Bear

    Polar Bear

    4 månader sedan

    Och vem ska kontrollera det? Jag ser kanske en polis max en gång i veckan i NV Skåne....

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      4 månader sedan

      Som han säger i reportaget. De lägger ingen större bevakning på det, utan det ingår i deras vanliga rutiner. Plötsligt händer det

  • Johannes Erngren

    Johannes Erngren

    4 månader sedan

    Hur blir det för oss MC förare där vi inte har reflex i baklyset och måste ha en extern reflex och enda stället att montera den är på regg.plåten?

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      4 månader sedan

      Ja, finns det ingen annan plats så är det så

  • James Banana

    James Banana

    4 månader sedan

    Med min förra bil körde jag på en sten så en flis skavdes bort ur regplåten (Bara den vita ytan skadad). Lagade det med limmad plast bakom som jag målade i liknande färg. Inser först nu att den reparationen var olaglig.

  • AddeHif 141

    AddeHif 141

    5 månader sedan

    Kör runt med svart märke istället för blå och har 3 andra klisterlappar på reg plåten har aldrig blivit tillsagd av besiktningen eller polisen om det så det här är bullshit

    • AddeHif 141

      AddeHif 141

      5 månader sedan

      Motorblog of Sweden blir stoppad minst 3-4 gånger i veckan och det ända dom sagt om reg plåten är fint Bajen märke

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      5 månader sedan

      Finns de som aldrig blivit stoppad av polisen heller. Men plötsligt händer det

  • Televinken

    Televinken

    6 månader sedan

    Det som är lite kul är att bilen inte är reggad som yrkesfordon och lastvikten underskrider det som är tillåtet....hmmmmm

    • Televinken

      Televinken

      6 månader sedan

      Vad får man då i böter Mats Eriksson??? 😉

  • Hydro zine

    Hydro zine

    6 månader sedan

    2015:sverige är ett ev det mest säkraste landen att bo i
    2019:sverige är inte äns med på top100 säkraste länderna...
    ....så sluta placera regplåten fel

  • Jocke T

    Jocke T

    6 månader sedan

    Sjukt att det funkar i USA med endast skylt bak !

  • BF MEDIA

    BF MEDIA

    6 månader sedan

    fick inte riktigt ut varför man inte får sätta en svart klistermärke som ser ut som det vanliga fast svart why not?

    • Turbo Dashcam

      Turbo Dashcam

      16 dagar sedan

      De e som med många bajsnödiga lagar o regler helt ologiskt

  • sebbivism

    sebbivism

    6 månader sedan

    Lägg ut den här på facebook så blir företag som säljer svarta EU-märken genast av med kunder... dyra är klistermärkena också för den delen...

  • jontebmw

    jontebmw

    6 månader sedan

    Jaha, regler kring stor och liten skylt då? Nämner han ej

    • jontebmw

      jontebmw

      6 månader sedan

      Motorblog of Sweden en Audi TT RS

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      6 månader sedan

      @jontebmw Vad är det för bil?

    • jontebmw

      jontebmw

      6 månader sedan

      Motorblog of Sweden vadå exakt samma ? Vissa har liten skylt och vissa har normal. Ja har två små men på transportstyrelsen står det enbart att det skall sitta liten bak på min bil. Står inget om den främre. Klistermärken är inte det jag tänker på direkt..

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      6 månader sedan

      Exakt samma

  • CheekyHorseBoy

    CheekyHorseBoy

    6 månader sedan

    Visste aldrig det här, sparade mig 500-1500:-
    Blir att ut och skrapa det då!

    • the skoggenator

      the skoggenator

      6 månader sedan

      😀 samma här. Har dessutom en miniskylt införskaffad på Ica fram

  • Timmy L

    Timmy L

    7 månader sedan

    Vad gäller belysning och färger på belysning, "arbetsbelysning" osv.. jag har en amerikansk polisbil med "blink blink" på taket.. Men de blinkar bara rött och vitt? Vad gäller där? Och sirenen? Vart går gränsen för hur en bil får låta.. får jag stå vid trottoaren och låta som en amerikansk polis med en handhållen siren? Får man ha en på bilen och vad är skillnaden? Får de blinka rött och vitt?

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Man får inte ha lampor med de färgerna, och som dessutom blinkar. Man får inte ha en siren heller. Så icke tillåtet. Alla. Och man kan inte ha monterade lampor för att man vill. Orangea varningslampor kan man använda vid vägarbete eller olycka. Inga andra lampor kan man ha.

  • Charming nowhere to hide

    Charming nowhere to hide

    7 månader sedan

    wtt man får åka med släkt akter är bara sjukt. Vad är dessutom anledningen? Har man så dåliga lampor att man tvingas hitta på lösningar för de ska hålla längre eller?

  • Cassie

    Cassie

    7 månader sedan

    Det kan inte bara vara jag som tycker att man ska kunna få välja om man vill ha en 300mm USA Skylt fram eller den originella 520mm.

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Håller med!

  • Just a Swede !!

    Just a Swede !!

    7 månader sedan

    Allt detta handlar om att skattekameror och hastighetskameror skall kunna läsa av skyltarna!!
    Allt för att kontrollera befolkningen, och kunna kräva in skatter, böter etc.

    • Charming nowhere to hide

      Charming nowhere to hide

      7 månader sedan

      jag har sett på att försvarsmakten har speciella reg-skyltar med gula nummer, hur är det med det ?

  • simonferrari458..2

    simonferrari458..2

    7 månader sedan

    Det här citatet av Eric Peters säger allt:

    "License plates are another (one of many) assertion by the state of ownership over us, in this case, via ownership of our vehicles. Because control of a thing – who has the legal power to determine how a given thing shall or shall not be used – is the essence of ownership."

    • Cassie

      Cassie

      7 månader sedan

      Bravo pandur

  • Kazwan

    Kazwan

    7 månader sedan

    Bra

  • swirrebire

    swirrebire

    7 månader sedan

    Kan man inte sätta ett hockey lag

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Inget

  • Max Hedlund

    Max Hedlund

    7 månader sedan

    I slutändan så är ju ändå regler till för att brytas!

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Har man stot plånbok och vill casha ut i onödan så visst!...

  • Drake147

    Drake147

    7 månader sedan

    Bortsett från lagen så är det ganska dumt att ändra skylten eftersom i princip alla verkstäder använder felsökningsprogram där man måste skriva in registreringsnumret för att få fram rätt uppgifter om rätt bil.

    • TheSwed3

      TheSwed3

      7 månader sedan

      Men med att ändra skylten, innebär inte det att man ändrar regnr. Kolla på videon.

  • gumbit87

    gumbit87

    7 månader sedan

    haha såg det här avsnittet här om dagen och nu idag så har man sett en snubbe ha 3 annonser om att sälja just sådana sverige klistermärken på facebook och han gillade inte när jag sa till honom att det är olagligt att modifiera skyltarna och kan resultera i 500 till 1500 kronor i böter så när folk såg det och länken till den här intervjuen så stängde han ner annonsen och bara försvann från den sälj gruppen :D

  • Lelles 5

    Lelles 5

    7 månader sedan

    Böter till alla biltillverkare som tagit bort att vi har belysning på dagen .
    Det är lag på halvljus men det lyser inte på dagen om ni inte slår på jävligt trafikfarliga

    • dumbf4k

      dumbf4k

      7 månader sedan

      hur är det trafikfarligt att inte ha halvljus? positionslysena är ju fortfarande på och nya bilar har drl så vad är trafikfarligt? har man svårt att uppfatta ett fordon utan att det lyser under dagtid vettifan om du ska vara på vägen från första början

  • Bofinkenn

    Bofinkenn

    7 månader sedan

    har haft många polisbilar bakom mig i flera olika städer. Jag har svart S märke och aldrig blivit stannad för de.

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Finns dom som aldrig blivit stoppad i en kontroll heller! Har aldrig fått tre TV-apparater på Triss heller, men plötsligt händer det sägs det. Dock blir det ingen intäkt om du blir stoppad av polisen, tvärtom.

  • Martin Lyhagen

    Martin Lyhagen

    7 månader sedan

    Ganska vanligt numera att man kör ikapp bilar på kvällar och nätter som HELT SAKNAR BAKLJUS... 
    Ännu en värdelös effekt av EU-medlemskapet.

  • ThinkCleverAndSmart

    ThinkCleverAndSmart

    7 månader sedan

    Är det alltså okej att ha en sån där kromlist runt sin regplåt? Har sett många med det, men det påverkar ju inte själva skylten, så det är väl ok?

    • Victor

      Victor

      2 månader sedan

      Det är ok men ser urlöjligt ut. Varför ska man vilja dra uppmärksamhet på sin skylt?

  • Tillmar

    Tillmar

    7 månader sedan

    vad gäller om man tappar skylten kvällstid efter stängnings tid på polisstation? får man åka hem för att sedan morgondagen åka till polis eller vad gäller då?

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Större polisstationer gör skyltar utanför kontorstid.

  • Magisktification

    Magisktification

    7 månader sedan

    Dem här nya bilar med släckta bakljus förstår jag ibte att de är tillåtet öht. Har vart nära och köra på en bil med den skiten. Finns en bra anledning att vi har halvljuslagen. Men wtt man får åka med släkt akter är bara sjukt. Vad är dessutom anledningen? Har man så dåliga lampor att man tvingas hitta på lösningar för de ska hålla längre eller?

  • viktor carlsson

    viktor carlsson

    7 månader sedan

    En fråga jag tycker min regskylt är oläsbar den har suttit på bilen sen 1997 tror jag. Har sett att bilbesiktningen tar bilder på skylten? är det dom som bestämmer läsbar eller ej? Åkte nyss från Östersund till Stockholm. Självklart besiktigad och godkänd enligt dom!

  • Philip Watz

    Philip Watz

    7 månader sedan

    jag har sett på att försvarsmakten har speciella reg-skyltar med gula nummer, hur är det med det ?

    • extec101

      extec101

      7 månader sedan

      @alcapone796 tackar för mera info hur det fungerar med försvarsmaktens skyltar.

    • alcapone796

      alcapone796

      7 månader sedan

      det är för att försvarsmakten har ett undantag och har sitt "eget" fordons register och får speciella skyltar som ska påvisa att det är ett militärt fordon som enligt min vetskap styrs av andra regler än vi normala personer

    • extec101

      extec101

      7 månader sedan

      försvarsmakten har undantag att ha svarta skyltar med gul text, antagligen är även dom skyltarna en produkt från transportstyrelsen.

  • Emca97

    Emca97

    7 månader sedan

    Bravo pandur

  • Morgan Carlsson

    Morgan Carlsson

    7 månader sedan

    Informationen var korrekt, men va faan polisen har väl viktigare saker att syssla med.

    • RobinB

      RobinB

      7 månader sedan

      Kom med i matchen Morgan..

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Precis som han säger i reportaget: Det ingår i trafikpolisens jobb. Och det är inget de sätter extra insatser på. Om du sen menar grövre brott så är en helt annan avdelning inom polisen som jobbar med sånt.

  • Big Smoke

    Big Smoke

    7 månader sedan

    RW är skyldig till att klistra på grejer på regplåten

  • hnk

    hnk

    7 månader sedan

    Oerhört bra video! Sett ett gäng bilar som har haft en svart EU flagga på skylten och alltid undrat om det ens var lagligt, nu vet jag svaret. Tackar!

  • rasse bengtsson

    rasse bengtsson

    7 månader sedan

    Men får man ha regplåten fram fast på sidan av framskärmen eller ska den sitta i mitten just? Uppfattade aldrig om den frågan blev svarad på och om man får de isåfall är de vänster eller höger sida den ska va på?

    • Niklas Waldemarson

      Niklas Waldemarson

      7 månader sedan

      Om den får sitta på sidan av bilen ska den sitta på vänstersidan, t.ex. en Alfa Romeo. Som jag förstår det ska registreringsskylten sitta på den markerade platsen på bilen, oftast är denna under kylarmaskering/grillen.

  • Nisse Björkman

    Nisse Björkman

    7 månader sedan

    "Jag kan ju inte välja själv vad jag ska ha på mitt fordon" Nä det vore ju lustigt om man fick välja de, för man har ju inte köpt bilen för egna pengar, klart staten ska bestämma de

    • Victor

      Victor

      2 månader sedan

      Nu syftade han på registreringsskylt och andra krav. Bilen får se ut hur du vill så länge den följder reglerna.

  • segoverial

    segoverial

    7 månader sedan

    ser aldrig några polis på vägarna ändå

    • K.Larsson18

      K.Larsson18

      6 månader sedan

      @Gurra G ingen bryr sig om dina kommentarer... Sluta skriva

    • Gurra G

      Gurra G

      6 månader sedan

      K.Larsson18 du bryr ju dig mera om mig vad jag skriver än polisen.

    • K.Larsson18

      K.Larsson18

      6 månader sedan

      @Gurra G ingen bryr sig

    • Gurra G

      Gurra G

      7 månader sedan

      segoverial det gör jag.

  • Pontus Kindvall

    Pontus Kindvall

    7 månader sedan

    jag har sett att flera av de nyare registreringsskyltarna tappar färgen och reflexen. De gulnar. Är detta känt?

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Visa Transportstyrelsen i stället och begär en ny

    • Pontus Kindvall

      Pontus Kindvall

      7 månader sedan

      @Motorblog of Sweden Det har skett på min bil. Tyvärr har jag inga bilder på det just nu, men om du är intresserad kan jag fixa i slutet på veckan.

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Aldrig sett!

  • Bro LGIC

    Bro LGIC

    7 månader sedan

    Skönt att de stoppar klistrade regskyltar istället för att lösa grövre brott.

    • Soren Svensson

      Soren Svensson

      7 månader sedan

      @Motorblog of Sweden samma myndighet, dom sätter prioriteringen

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Olika avdelningar - Trafikpolisen sköter trafiken inget annat. Blir lite som att skylla på brevbäraren att innehållet i paketet är fel...

  • P1NK M1NT

    P1NK M1NT

    7 månader sedan

    Mellan 500-1500 i böter? Väldigt billigt, klart det är värt den lilla risken att bli stoppad i städer där poliser har annat att göra! (så länge de kan identifiera plåten alltså, inte klistra över tecken)

    • Viktor 2237

      Viktor 2237

      7 månader sedan

      Värt när det knappt syns? För de flesta svider det till att få en böter på 1500....

  • Jakrabat

    Jakrabat

    7 månader sedan

    Gör ett inslag, med polisen, om filkörning. Det är något som folk verkar ha extremt jävla svårt för.

    • Jakrabat

      Jakrabat

      7 månader sedan

      Motorblog of Sweden ja, man kan ju tycka det. Tyvärr verkar det ju slunkit igenom både trafikskolor och uppkörningar, för 90% (uppskattningsvis) av folk i trafiken ligger fel. Jag har dessutom sett ett stort antal övningskörare som ligger placerade i mittenfilen, på en trefilig väg, utan att köra om.

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Ska det verkligen behövas? Känns som det är trafikskolornas del.

  • Crusse89

    Crusse89

    7 månader sedan

    Skulle ha frågat om skillnaderna i dessa regler mellan vanliga bilar som kör i trafik och exempelvis entusiastbilar som man tar till utställningar och andra specialfall.
    Kanske material till en part 2? :)

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Samma regler!

  • snippsaft

    snippsaft

    7 månader sedan

    MOS Johan strikes again.

    • RiZzen.

      RiZzen.

      7 månader sedan

      OMG riktiga Scree snälla kan du adda mig på Fortnite heter twitch byn city ❤❤Snällaaaaaaa

  • WOLFi Harley

    WOLFi Harley

    7 månader sedan

    0:54, 1:47, 2:24
    "det finns inga andra registreringsskyltar". "enda skyltar på fordonet är de som transportstyrelsen levererat". "det finns inget annat".
    Fel, polisen vet inte om att polisen utfärdar gul-oranga skyltar med bokstäver och siffror skrivna i svart tusch:
    Förlorad eller stulen registreringsskylt måste snarast ersättas med ny eller provisorisk skylt. På telefon 114 14 får du information om vilka polisstationer som utfärdar provisoriska skyltar.
    Som polisen själv berättar senare.

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Kolla 3:26 i reportaget

  • Andre Erik Höglund

    Andre Erik Höglund

    7 månader sedan

    Sånt här skit har de tid att lägga ned tid på. Men inte skjutningar.....

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Två helt skilda avdelningar! Samt att han är väldigt tydlig i slutet med att detta är inget de gör någon extra satsning på, utan det ingår i deras jobb inom trafiken.

  • Borg Warner

    Borg Warner

    7 månader sedan

    Vem fan pimpar sin reg plåt öht?

    • Atila A

      Atila A

      4 månader sedan

      Står NR1 i mitten av min, en liten klisterlapp som fanns när jag köpte kärran

    • ЯдБдstд ̃TM

      ЯдБдstд ̃TM

      5 månader sedan

      säkerligen merparten på garaget.org. har förståelse för om man vill ha en liten skylt på sin bil framtill/baktil pga fronten/bakens utformning, men för övrigt är det bara löjligt att pimpa.

    • MrMayonEgg

      MrMayonEgg

      7 månader sedan

      Exakt. Det mest värdelösa man kan göra.

  • Sebastian Johansson

    Sebastian Johansson

    7 månader sedan

    Jag fattar grejen med klistermärken i mitten av skylten men vad gör ett svart s märke istället för ett blått? Den har ju EU märket och S märket

  • Sebastian Johansson

    Sebastian Johansson

    7 månader sedan

    Det kan inte bara vara jag som tycker att man ska kunna få välja om man vill ha en 300mm USA Skylt fram eller den originella 520mm.

    • Victor

      Victor

      2 månader sedan

      Jag fick godkänt på min importerade bil. Den har stort skyltområde men jag bad besiktaren om att beställa liten för mig och han gick med på det och transportstyrelsen godkände det. Men har du köpt svensksåld bil kan du glömma det. 0,1% chans att lyckas.

    • extec101

      extec101

      7 månader sedan

      vill ha en liten skyllt på min lilla småbil. får ta ett snack med transportstyrelsen.

    • Dennis

      Dennis

      7 månader sedan

      jag har bara beställt liten på nätet, bara ta bötern! dock är poliserna så vimliga så de vet ej vad de ska ge

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Det där är nåt som faktiskt borde ändras. Just för att vissa fordon inte har utrymme för de större!. Nåt du kan påpeka hos Transportstyrelsen som bestämmer, inte polisen.

  • Adii S

    Adii S

    7 månader sedan

    Alltså man får inte ha svart färg istället för blå där EU stjärnorna ligger? Många beställer sådana märkte jag, är nyfiken nu..

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Nej du får inte göra någon som helst påverkan eller förändring på skyltarna.

  • VisionEmu

    VisionEmu

    7 månader sedan

    Jag har en bil från 1972 utan EU märke MEN den är böjd här och där, går det att köpa en likadan fast ny

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Nej de nya ser helt annorlunda ut

  • Icenberg

    Icenberg

    7 månader sedan

    Nåt man borde ändra på i lagen är dimljus, de säger att man inte får kombinera dimljus och halvljus. Det är ju helt knäppt. För det går ju inte ersätta halvljuset med dimljus då dom lyser betydligt svagare och oftast riktas ljuset åt sidorna och inte framåt....

  • Icenberg

    Icenberg

    7 månader sedan

    08:10 Olaglig kombination av ljus på polisbussen. Man får ej ha DRL-ljus/varselljus och halvljus på samtidigt. Har jag fel?

    • 93simlar

      93simlar

      7 månader sedan

      Dessa led-lampor dimmas ner till motsvarande 5W p-ljus när halvljuset slås på. Bilen är godkänd så från fabrik och då får man ha det så.

  • sirlunkan

    sirlunkan

    7 månader sedan

    #NerMedEU

  • Oscar r

    Oscar r

    7 månader sedan

    vad händer om jag har en böjd skylt då ( fast regget syns bra )????????????????

    • Niklas Gröning

      Niklas Gröning

      7 månader sedan

      Ingenting, många bilar förr hade ju spetsig kofångare och nummerplåten veckad på mitten så att den följde kofångaren.

  • Nils Persson

    Nils Persson

    7 månader sedan

    Men gosse, om man inte har något märke då?!

  • Rasmus Åkerberg

    Rasmus Åkerberg

    7 månader sedan

    Allt som är snyggt får man inte ha...

    • Jakob Johansson

      Jakob Johansson

      Månad sedan

      Men det är ju fult som är fult

    • Ep0ch

      Ep0ch

      5 månader sedan

      @Johan Fagerström no shit

    • Johan Fagerström

      Johan Fagerström

      7 månader sedan

      Ralle Balle Det handlar inte om vad som är snyggt eller ej. Det handlar om att det som transportstyrelsen bestämt är det som gäller, precis som i resten av världen. Eftersom bilar ständigt får ny teknik och till exempel sådana här saker som svarta s-märken är ganska nytt vilket tar tid innan det ändras i reglerna. Dock så antar jag att den blå remsan förblir blå då det har med EU att göra;)

  • j c

    j c

    7 månader sedan

    får man inte nu mera köpa dessa registreringsskyltar man har på barnvagnen och sätta fram på en mopedbil som endast har registreringsskylt bak?

    • j c

      j c

      7 månader sedan

      @Motorblog of Sweden ok bara undrade har ju sett a-traktorer med det.

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Nej och det har heller aldrig varit tillåtet.

  • Bobbo Pepparrot 2.0

    Bobbo Pepparrot 2.0

    7 månader sedan

    Denna konstapel tar minsann sitt uppdrag på största allvar. Har sett honom förr.

    • Morgun

      Morgun

      4 månader sedan

      Aa lite tråkig nästan

    • Gurra G

      Gurra G

      7 månader sedan

      Bobbo Pepparrot 2.0 han är duktig tycker jag. 🙂👍🏻👨🏼‍✈️

  • Vidar Olausson

    Vidar Olausson

    7 månader sedan

    Trevlig polis och duktig på att prata begripligt och tydligt.

    • Just a Life

      Just a Life

      6 månader sedan

      Även bättre än statsministern löven......

    • Magisktification

      Magisktification

      7 månader sedan

      Ja tyvärr är det högst ovanligt.

  • Knegare

    Knegare

    7 månader sedan

    kan nån förklara reglerna om halvljus och dimljus? ser de fräcka bilarna har bara på dimljus på kvällarna, är de ok?

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Allt som gäller finns i reportaget om belysningen

    • Niklas Waldemarson

      Niklas Waldemarson

      7 månader sedan

      Du får ha parkeringsljus och dimljus tända samtidigt. Däremot får du inte ha halvljus och dimljus i kombination. Hur det funkar på kvällarna vet jag inte då dimljus sällan lyser tillräckligt mycket för att föraren ska kunna använda de som halvljus.

  • jan nilsson

    jan nilsson

    7 månader sedan

    Bra video . Rätade ut lite frågetecken. Som Polisen sa Sätt på lyset.

  • Christer Wahlgren

    Christer Wahlgren

    7 månader sedan

    Framgår inte vem som är ansvarig/straffbar. Är det ägaren eller föraren? Förbaskat viktigt i dessa reportage!

    • Niklas Waldemarson

      Niklas Waldemarson

      7 månader sedan

      Jag utgår att det är föraren som är ansvarig, som i de flesta fall. Ägaransvar används sällan i Sverige, då det anses att det är det är fel retorik att inte fokusera på den som gör handlingen.

  • Marauder252

    Marauder252

    7 månader sedan

    Företaget som tillverkar skyltarna till transportstyrelsen tjänar grova pengar

    • Victor

      Victor

      2 månader sedan

      absmc.se/tjanster/registreringsskyltar/

  • Marauder252

    Marauder252

    7 månader sedan

    Vi borde fimpa fram skylten som i USA

    • Victor

      Victor

      2 månader sedan

      I USA gäller bara det i ett fåtal stater. Väldigt få. Det var förut ingen behövde ha det fram.

  • yazz

    yazz

    7 månader sedan

    Jag har svarta s märken, o har kört förbi snuten flera gånger utan att bli stoppad

    • Johan Fagerström

      Johan Fagerström

      7 månader sedan

      Något olaglig blir inte lagligt bara för att ingen sagt något

    • Arrug

      Arrug

      7 månader sedan

      Same

  • kramglad

    kramglad

    7 månader sedan

    Riktigt bra video!

  • Victor S

    Victor S

    7 månader sedan

    Hur är det att ha registrerings skylten bakom en frontlastare på en traktor?

    • Niklas Waldemarson

      Niklas Waldemarson

      7 månader sedan

      Förordning (2001:650) 7 kap. Följder av registreringen 7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon. Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats. www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2001650-om-vagtrafikregister_sfs-2001-650

  • Men Tjenröö

    Men Tjenröö

    7 månader sedan

    Vad kostar de att beställa ny te moppe

    • Niklas Waldemarson

      Niklas Waldemarson

      7 månader sedan

      www.transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/Avgifter/Vagtrafik/Avgifter-for-registerhallning/

    • Men Tjenröö

      Men Tjenröö

      7 månader sedan

      @Motorblog of Sweden ok

    • Motorblog of Sweden

      Motorblog of Sweden

      7 månader sedan

      Kolla med Transportstyrelsen

  • Albert Sandberg

    Albert Sandberg

    7 månader sedan

    En film på Johan borde ingå i polisens utbildningsmaterial. Kunnig och trevlig. Precis som en polis skall va! Är ju nästan så man hoppas bli stannad av honom....

    • Niklas Waldemarson

      Niklas Waldemarson

      7 månader sedan

      Instämmer. Han är saklig och tydlig i sina uttalande. Ett föredöme.